Головна » 2018 » Лютий » 18 » Українська мова, 11 клас Тема. ПУНКТОГРАМИ В СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ (урок-кейс)
10:44 PM
Українська мова, 11 клас Тема. ПУНКТОГРАМИ В СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ (урок-кейс)

 

Мета: повторити основні пунктограми у складному реченні, закріпити теоретичні знання й практичні навички з теми; розвивати вміння аналізувати синтаксичні одиниці; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

Матеріальне забезпечення: проектор, ноутбук, мобільні телефони, роздатковий матеріал

Форма проведення: урок-кейс

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (кейс 1)

1.Реклама – запорука вдалого бізнесу

А. Перша корпорація «Філологія» - «РЕКЛАМА СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ»

Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються сурядними сполучниками.

Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар, і Ви не пожалкуєте! (Залишають логотип корпорації – «ССР»)

 

Б. «Заморочки із Viber» від корпорації «Філологія».

- Чим особливе складносурядне речення?

- Який розділовий знак є найуживанішим у ССР?

-Коли ми ставимо крапку з комою між простими частинами складносурядного речення?

- Коли в ССР ставиться тире?

-У якому випадку у ССР між предикативними частинами відсутній розділовий знак?

 

В. Друга корпорація «Лінгвістика» - «РЕКЛАМА СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ».

Хочете дізнатися, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з’ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам’ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна й підрядна частини з’єднані підрядними сполучниками! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв’язків. А тепер — спеціально для Вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту — порівняльну — Ви отримаєте безкоштовно!

(Залишають логотип корпорації – «СПР»)

 

Г. «Заморочки із Viber» від корпорації «Лінгвістика».

- Чим особливе складнопідрядне речення?

-Які види СПР ви знаєте?

Чи бувають СПР з кількома підрядними?

-Який розділовий знак ставимо між простими реченнями в СПР?

 

Г. Третя корпорація «Синтаксис» - «РЕКЛАМА БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ».

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір — безсполучникове речення!

Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони найчастіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємося щодня.

Запам’ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення! (Залишають логотип корпорації – «БСР»)

Д. «Заморочки із Viber» від корпорації «Синтаксис».

- Чим особливе безсполучникове складне речення?

-Які види БСР ви знаєте?

-Які розділові знаки ставимо між простими реченнями в БСР?

-Який розділовий знак найчастіше ставимо в БСР?

-Коли в БСР ставимо крапку з комою?

-Коли між предикативними частинами ставимо двокрапку?

-Коли між простими реченнями в БСР ставимо тире?

 

IV. ФОРМУВАННЯ Й УДОСКОНАЛЕННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК (кейс 2)

1.Графічний диктант

Запишіть поряд із номером речення розділовий знак, який би ви поставили між частинами складного речення. Назви вид складного речення.

1. Язик — найнебезпечніша зброя: рана від меча легше заживає, ніж від слова. 2. Чим краща думка, тим звучніше речення. 3. Життя — це багатство, не розтрать його. 4. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. 5. Зрубав дерево — посади два. 6. Простої істини не забувай: людина і слово — то світи космічні. 7. Не діли душі наполовину — тріщини іржа покриє враз. 8.Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив. 9. Нормальній країні героїв не треба, їй розуму треба і чистого неба. 10. Вижени із серця смуток, і життя стане тобі миліше.

(Відповідь на графічний диктант: 1 БСР - : 2 СПР - , 3 БСР - , 4 СПР - , 5 БСР - - 6 БСР - : 7 БСР - -

8 СПР - , 9 БСР - , 10 ССР - , )

2. Пунктуаційний практикум

Випишіть спочатку складнопідрядні речення з однорідною підрядністю, потім — складнопідрядні речення з послідовною підрядністю. Розставте розділові знаки. Підкресліть другу букву кожного речення і допишіть вислів: «Січень наступає — мороз людей…».

 

1. А Михайло мені сказав що ви збираєтесь їхати аж туди де зовсім немає лісів (М. Стельмах). 2. З невеселою радістю що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна калюжка тримала собі клапоть сонця (М. Стельмах). 3. Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко). 4. Дід Терентій щоразу над новою худобинкою мудрує щоб звеселити нею і людей і своїх онуків хоча сам уже й розлучився з радістю (М. Стельмах). 5. Назбираю цвіту аж на цілий срібний карбованець бо дуже люблю коли є багато зошитів (М. Стельмах). 6. І бійці відразу помітили що літо вже минуло що вже настала осінь з нескінченними мряками розбитими дорогами холодними вітрами (О. Гончар). 7. У Єгора і тепер зберігається рушник який подарувала мати щоб не забував рідної домівки (М. Стельмах).

(Ключ: обнімає)

3. Синтаксичний аналіз тексту.

Перепишіть текст. Поставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Усно дайте характеристику складних речень.

СВЯТО ІВАНА КУПАЛА

Найпоетичніше народне свято літнього циклу це свято Івана Купала з яким пов’язане єднання Людини і Природи. Це час літнього сонцевороту коли пишно буяє природа коли розквітає довкілля коли хлібороби мають короткий перепочинок перед жнивами.

Це свято дісталося нам від пращурів і сьогодні ми відроджуємо славні традиції минувшини.

Раніше на всіх кутках села люди ставили купальські віхи на яких були заквітчані зелом колеса на жердинах. Також робили Купало солом’яне опудало щоб навколо нього співати і танцювати. Традиційно готували вогнище розкладали його поблизу річки куди поспішали і дорослі і діти щоб відчути радість свята красу обряду. Хлопці закопували на пагорбі купальське деревце Мариноньку-Купальницю а дівчата прикрашали її квітами стрічками намистом. Поки не розпалили вогонь водила молодь танки співала пісні. Аж ось запалало купальське вогнище щоб усі перестрибуючи парами чи поодинці очищалися магічним полум’ям. Поступово вогнище згасає і дівчата біжать до річки ворожити на вінках. Кожна з них кинувши вінок на воду прагне дізнатися що її чекає у майбутньому одруження з любим чи з нелюбом у рідній стороні чи далеко від дому.

Опівночі свято закінчується так що всі розходяться по домівках. А відчайдушні йшли до лісу шукати цвіт папороті який за давніми віруваннями приносив щастя.

Усе обрядове дійство супроводжувалося піснями що оспівували шлюб і мрії про щасливе кохання. Ясний місяць сяючі зорі духмяні пахощі квітучого літа мерехтлива річка усе увібрало дивовижні відблиски купальського вогнища (З журналу).

(Підказка: у цьому тексті 33 коми, 4 тире, 1 двокрапка).

4. Лінгвістично-дослідницьке завдання.

Усуньте пунктуаційні помилки, обґрунтуйте свою правку.

1. Очевидно має бути дощ, навіть тут на Верховині стояла важка

задуха. 2. Ми поспішали додому; здіймалася віхола. 3. З високого

берега мені видно — маленький човен бореться з хвилями. 4. Дощ

перестав: усі вийшли на свіже повітря. 5. Зійдеш на високу гору,

світ тобі ширшим здається. 6. Минали роки: росли сини. 7. Роже-

вий день палав: гули на квітах бджоли, весело літаючи від клумби

до клумби; збираючи для себе урожай.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ(кейс 3)

1. Метод «Мікрофон» «Чи готовий я до ЗНО?»

-Що я знаю?

-Що мені треба повторити?

-Що треба вивчити?

2. Оцінювання знань учнів.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ(кейс 4)

Скласти пунктуаційний диктант до теми уроку; повторити теоретичні відомості з «кейсу 5».

 

 

Переглядів: 1654 | Додав: alinochka4kalovo | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar