Головна » 2018 » Березень » 25 » МОВА МОЯ БАВРВІНКОВА (Філологічна гра до Дня української писемності та мови)
9:37 AM
МОВА МОЯ БАВРВІНКОВА (Філологічна гра до Дня української писемності та мови)

МОВА МОЯ БАВРВІНКОВА

(Філологічна гра до Дня української писемності та мови)

  1. «Візитка»- знайомство команд.

(Учасники заздалегідь готують «Візитку»- знайомство зі своєю командою)

ІI етап «Розминка»

Запитання 1-й команді

1. Що називається фонемою? (Неподільна найменша одиниця мови, що служить для творення морфем,слів)

2. Що означає фразеологізм «накивати п’ятами»? (втекти)

3. Яку синтаксичну роль виконує прислівник?

4. Що вивчає синтаксис? (будову речень і словосполучень та способи їх поєднання у реченні і словосполученні)

Запитання 2-й команді

1. Що називається морфемою? (Найменша неподільна значуща частина слова)

2. Що означає фразеологізм «ахілесова п’ята»? (вразливе місце)

3. Яку синтаксичну роль виконує сполучник?

4. Що вивчає стилістика? (стилі мовлення; жанри, в яких вони реалізуються)

II етап «Скажи українською»

У складі споконвічної української лексики найбільшу групу становлять слова властиві лише українській мові, а 10% запозичених з інших мов. Отже, як ми знаємо українську мову

Запитання 1-й команді

результат - наслідок

фінальний - завершальний

алфавіт - абетка

п’єдестал - підніжжя

фортуна - успіх

по очереді - по черзі

прослойка - прошарок

приймати міри – вживати заходів

журнал - часопис

Запитання 2-й команді

інкогніто - таємно

аероплан - літак

фон - тло

фонтан - водограй

ідея - задум

характер - вдача

екзамен - іспит

принуждати - примушувати

приймати участь – брати участь

 

III етап «Ти мені, а я – тобі»

Капітани задають по три запитання команді.

 

IV етап «Багатство української мови»

  • команда по черзі добирає синоніми. Перемагає та, яка останньою назве потрібні слова.

 

Горизонт - обрій, овид, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, виднокол.

 

Ліс - бір, діброва, пуща, проліс, гай, байрак.

Спритний – вправний, повороткий, зграбний, меткий, проворний, моторний, шпаркий.

Високий - височенний, рослий, довгий, гінкий, підхмарний, довготелесий, довгов’язий.

 

V етап «На вустах розквітає слово – і любисткове, і барвінкове.»

Відомо, що українська мова має багаті виражальні засоби. У ній досить багато слів, щоб точно, барвисто охарактеризувати будь – що, назвати найспецифічніші ознаки. У цьому конкурсі змагаються на вміння підібрати найхарактерніші, найбарвистіші слова. Перемагає та команда, яка остання назве вчасно епітет.

  • – рідна, державна, дзвінка, красива, мелодійна, приємна, тиха, легка, щира, точна, чиста, чітка, багата, барвиста, велична, живописна, прекрасна, самобутня, соковита, художня, життєдайна, незнищенна, бездоганна, вчена, зразкова, невмируща.

Київ - вечірній, рідний, стародавній, великий, могутній, мільйоноголосий, ошатний, гарний, златоглавий, престольний, стольний, ясночолий, незнищенний, молодий, красивий.

 

VI етап «Далі, далі…»

Запитання 1-й команді

1. Скільки букв в українській мові? (33)

2. Чим закінчується зима і весна? (а)

3. Що таке граматична основа?

4. Що означає слово «фонос»? (звук)

5. Що означає словосполучення «Велика Ведмедиця»? (сузір’я)

6. Що таке логічний наголос?

7. Які слова називаються омонімами? (однакові за звучанням, різні за значенням)

8. На які групи за будовою поділяються речення? (прості, складні)

9. Назвати випадки написання прикметників через дефіс.

10. Яке закінчення у слові «колібрі»?

11. Перекласти українською «хворост» (хмиз)

12. Коли ставиться тире у простому реченні?

13. «Таки» - виступає суфіксом чи префіксом у словах?

14. Як називається опис зовнішності людини у художньому творі? (портрет)

Запитання 2-й команді

1. Якими буквами не починається слово? (и, ь)

2. Якого роду іменник «замазура»? (спільного)

3. Як написати слово «робота» чотирма літерами? («труд»)

4. Яке закінчення у незмінюваних слів?

5. Перекладіть українською «тропинка» (стежечка)

6. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

7. Які речення називаються неповними?

8. Що вивчає орфоепія? (правила літературної вимови)

9. Коли в простому реченні ставиться двокрапка?

10. Що означає слово «компроміс»? (угода)

11. Назвати способи словотворення.

12. Що називається дієприкметниковим зворотом?

13. «Хтозна» - виступає суфіксом чи префіксом у словах?

14. Як називається опис приміщення в художньому творі? (інтер’єр)

 

VII Конкурс «Закінчити прислів’я про мову»

1. Слово до слова … (зложиться мова)

2. Слово не горобець… (вилетить – не спіймаєш)

3. Дав слово… (дотримай його)

4. Умієш говорити… (умій слухати)

5. Гостре словечко… (коле сердечко)

6. Хто мовчить… (той двох навчить)

7. Говори мало, слухай багато… (а думай ще більше)

8. Краще недоговорити… ( аніж переговорити)

9. Краще мовчати… (аніж брехати)

10. Добре слово… (варте завдатку)

VIII Конкурс поетів

Скласти вірш за поданими закінченнями рядків

…погоду

…воду

…чотири,

…відпочили.

…на п’ять,

…погулять.

 

IX. Конкурс юних художників

Командам треба намалювати прислів’я, які записані на картках, а учням із команди-суперниці відгадати намальоване.

1. Язик до Києва доведе.

  1. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

Конкурс для вболівальників

Антисуржик у нашій мові

-В мовленні ви часто вживаєте слова «суржики», без яких вам «важко обійтися». Давайте разом підберемо нормативні відповідники.

« Тіпа»: тіпа ти не знаєш – ніби (немов, неначе) ти не знаєш.

щось тіпа корони – щось на зразок (подібне до) корони.

« Прикол»: ну і прикол вчора був- вчора було таке диво (чудасія, комедія, оказія, курйоз).

 

Х. Конкурс «Ти моя ластівко»

Мета конкурсу: з’ясувати, наскільки є галантними у спілкуванні з дівчатами хлопчики.Потрібно назвати якомога більше пестливих, ніжних, красивих слів в кличному відмінку.

(Пташечко, сонечко, зірочко, рибонько, серденько, крихітко, любонько, ластівко…) .

 

ХІ. «Еней був парубок моторний»

Пропонуємо дівчаткам підібрати прикметники, якими можна охарактеризувати юнака.

 

(Найвродливіший, хоробрий, кмітливий, мужній, сміливий, найдобріший…) .

 

Конкурс «Посміхнися»

  • готували інсценування усмішок .

 

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ, НАГОРОДЖЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ

Заключне слово вчителя:

ВЧІМОСЯ, ДРУЗІ, СЛОВО ЛЮБИТИ,

СЛОВО ДО СЛОВА – Й ДУМКА СПОВИТА.

ЛЮДИ БЕЗ ДУМКИ – ПТАХИ БЕЗКРИЛІ,

З ДУМКОЮ ЗАВШЕ МУДРІ Й ЩАСЛИВІ.

Переглядів: 321 | Додав: alinochka4kalovo | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar