Головна » 2018 » Березень » 2 » Українська мова, 5 клас Тема. Спрощення в групах приголосних
10:16 AM
Українська мова, 5 клас Тема. Спрощення в групах приголосних

Тема. Спрощення в групах приголосних

Мета: розкрити поняття про спрощення в групах приголосних, виробляти навички правильного запису слів із спрощенням у групах приголосних; розвивати правописну пильність; виховувати любов до українського слова.

Тип уроку: комбінований.

Матеріальне забезпечення: експрес-посібник, мультимедійна дошка.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
  1. Лінгвістична гра «Ти – мені, я – тобі» (учні по черзі задають один одному запитання з вивченої теми).
  2. Перевірка виконання практичного різнорівневого завдання:

А) Записати 5 прислівїв про працю зі словами з уподібненими приголосними).

Б) Скласти речення зі словами призьба, легко, вокзал, футбол.

В) Вправа 247, стор.113.

3. Підсумок перевірки домашнього завдання. Мотивація результатів учнівської діяльності.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Настановчо-мотиваційна робота вчителя.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. «МИ – ДОСЛІДНИКИ».

Розглянути таблицю на мультимедійній дошці. Порівняти правопис слів у російській та українській мовах. Якій із цих мов не властиве накопичення приголосних звуків?

 

Російська

Українська

Радостный

счастливый

честный

выездной

радісний

щасливий

чесний

виїзний

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. РОБОТА НАД АЛГОРИТМОМ (з мультимедійної дошки).

АЛЕ:

запясний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хворостняк, шістнадцять; прикметники, утворені від іменників іншомовного походження.

  1. ПОШУКОВЕ ЗАВДАННЯ.

Знайти у підручнику (§36, стор. 114) ті слова, в яких спрощення відбувається лише у вимові.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. «ЛІНГВІСТИЧНЕ МЕРЕЖИВО».

Розподілити слова-приклади між складовими алгоритму (на мультимедійній дошці).

Щастя – щасливий, поїзд – поїзний, блиск – блиснути, сердечний – серце, радість – радісний, тиждень – тижневий, масло – масний, бризк – бризнути.

  1. РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ.

Записати речення, знайти слова, в яких відбувається спрощення.

  1. А блискавка як блисне, як вдарить своїм списом поблизу в житах (О.Гончар). 2. Щасливий я, що народився на твоєму березі (О.Довженко). 3. Зупинюся лише на рідкісному ремеслі – писанкарстві. 4. Пишуть писанки своїм похресникам, а роздають на перший день Великодня (Є.Клапчук). 5. Святослав, радісно усміхаючись, поставив свою кістляву руку йому на голову (С.Скляренко).
  • Знайдіть слово, в якому спрощення не відбувається.
  1. «СПОТИКАНОЧКА» (з експрес-посібника).

Яке слово не має ознак цього ряду?

Обласний, перехресний, почесний, випускний, злісний.

  1. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.

Вправа 252, стор. 115.

  1. ДИКТАНТ-ПЕРЕКЛАД (на текстовій основі, з експрес-посібника).

Когда мы возвращались обратно, лес совсем проснулся и ожил и весь наполнился птичьим радостным гомоном. Кстати заговорил я о весне: весной легко расставаться, весной и счастливых тянет вдаль. Нет ничего, что не касалось бы честных людей (А.Куприн).

  1. ПОШУКОВЕ ЗАВДАННЯ (в експрес-посібнику).

Від поданих іменників утворити прикметники.

Честь, якість, турист, обїзд, безсмертя, вартість, альпініст, випуск, ненависть, доблесть, совість.

  1. ЛІНГВІСТИЧНЕ КОНСТРУЮВАННЯ (в експрес-посібнику).

Замінити речення словосполученням.

  1. Графік, що склали на тиждень.
  2. Перемога, що принесла радість.
  3. Робота, що дає користь.
  4. Зустріч, що принесла щастя.
  5. Людина, яка любить хвастатись.
  6. Змагання, що відбулися в області.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. - Що таке спрощення у групах приголосних?
  • Чи у всіх словах спрощення в українській мові відбувається і на письмі, і у вимові?
  • Назвіть слова, в яких спрощення не відбувається.
  1. «Ланцюжок».

(Один учень називає групу приголосних, у якій відбувається спрощення, інший – наводить приклад).

VІІІ. Домашнє завдання (різнорівневе, на вибір учнів).

  1. Написати твір-мініатюра «Корисна справа», використовуючи слова, в яких відбувається спрощення в групах приголосних; вивчити матеріал §36, стор.114.
  2. Виписати з підручника «Українська література, 5 кл.» 5 речень зі словами, в яких відбувається спрощення в групах приголосних; вивчити матеріал §36, стор.114.
  3. §36, стор.114, вправа 254, стор.115 – 116.
Переглядів: 1278 | Додав: alinochka4kalovo | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar