Головна » 2018 » Березень » 2 » Українська мова, 5 клас Тема. Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування о-а, е-і, е-и,
10:19 AM
Українська мова, 5 клас Тема. Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування о-а, е-і, е-и,

Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування о-а, е-і, е-и,

Мета: навчити знаходити чергування зазначених голосних, визначати умови, за яких вони відбуваються; розвивати навички правильного написання і пояснення орфограм; виховувати правописну пильність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Матеріальне забезпечення: мультимедійна дошка, експрес-посібник.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

[Перевірка різнорівневого домашнього завдання здійснюється практично у робочих зошитах після уроку].

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Лінгвістичне дослідження (з експрес-посібника).

Порівняйте звуковий склад слів. Як змінюються голосні у коренях слів?

Дерти – здирати, скочити – скакати, стрелити – стріляти.

  1. Запишіть поряд із парами слів чергування голосних,які зустрічаються в цих дієсловах.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота над алгоритмом «Чергування голосних у дієсловах».

О а

 

 

 

перед наступним складом, де - а'-: ломити - ламати

АЛЕ: вимовити – вимовляти, простити – прощати, поклонитися – поклонятися.

 

Е і

 

 

 

наступний склад - -а- (-я), -ува- (-юва-): берегти – зберігати, укоренити – укорінювати.

 

Е И

 

 

 

 

перед р, якщо в наступному складі - а': приберу – прибирати.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.

Вправа 255, стор.116 (усно).

  1. ПОШУКОВЕ ЗАВДАННЯ (з експрес-посібника).

До поданих дієслів доберіть спільнокореневі так, щоб відбувалося чергування голосних у коренях.

Здирати - вибирати –

ломити - зачепити –

допомагати - вигребти –

  1. ДОСЛІДЖЕННЯ-КОНСТРУЮВАННЯ (з експрес-посібника).

Замініть подані слова або доберіть спільнокореневі, щоб відбулося чергування голосних. Яке тут слово зайве? Чому?

Перемогти, летіти, плести, мовити.

  1. КОМЕНТОВАНЕ ПИСЬМО (з експрес-посібника).

Перепишіть, вставляючи пропущені букви. Орфограми підкресліть і поясніть.

  1. Не вм…рає душа наша, не вм…рає воля (Т.Шевченко). 2. Прямо над нашою хатою прол…тають лебеді (М.Стельмах).3. Сиві хмари все небо заст…лали (Леся Українка). 4. Крилами махає, а пол…тіти не може (Нар.творч.). 5. Коні зібралися докупи, стоять, опустивши голови, тільки хвостинами одг…няють оводів (М.Крищук). 6. Криши, л…май, трощи стереотипи (Л.Костенко). 7. А нам перем…гать і жить (П.Тичина).
  1. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.

Вправа 259, стор. 117.

  1. МАНДРІВКА НА «ОСТРІВ МОВНИХ СКАРБІВ» (з експрес-посібника).

Із записаних слів виберіть пари, в яких відбуваються чергування голосних, вивчених сьогодні.

Бр…дити, бр…сти, в…зти, в…зити, с…дати, с…дити, м…сти, в…тати, г…нити, г…няти, л…зти, л…зти, л…мити, л…мати.

V. Підсумок уроку.

(Знову на екрані – таблиця-алгоритм «Чергування голосних у дієсловах. Учні розповідають про умови чергування голосних).

VІ. Домашнє завдання.

§36 (вивчити правила), вправа 260, стор.118.

Переглядів: 865 | Додав: alinochka4kalovo | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar