Головна » Статті » Мої статті

ЕКСПРЕС-ПОСІБНИК з української мови для 11 класу

ЧКАЛОВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТ.

Синоніміка мовних засобів вираження присудка, другорядних членів; інверсія замість прямого порядку слів; синоніміка відокремлених і невідокремлених другорядних членів

ЕКСПРЕС-ПОСІБНИК

Розробила БОЙКО А. О.,вчитель української мови й літератури

 НА УРОЦІ ПОВИННІ:

1) сформувати цілісне уявлення про засоби вираження присудка як головного члена речення;

2) поглибити поняття про інверсію як один із засобів образного вираження думки;

3) розвивати вміння знаходити відокремлені й невідокремлені

другорядні члени речення;

4)цінувати найбільше надбання народу – рідну мову.

1. Творче спостереження з елементами аналізу.

Виразно прочитати текст. Визначити його стильову належність. Дослідити синтаксичну організацію тексту.

Осінній день брався до вечора. Сонце, червоно граючи, сідало. Захід палав, наче пожежею. У тому вечірньому світлі красувалося місто. Високі білі будинки злегка червоніли білими стінами, мов пофарбованими червоною фарбою. Залізна покрівля палала зеленим вогнем. Шибки у вікнах грали, відкидаючи через вулиці снопи червоного вогню. Церкви, сяючи своїми банями та золотими хрестами, здається, ще вище здіймали їх угору, заглядали в темно-синю блакить неба.

Зате тінь довшала, темнішала. Високе дерево наче збігалося докупи, боялося розгубитися за ніч. Довга тінь від нього падала через усю вулицю. Під нею було якось моторошно. Перехожі мерщій минали ті темні місцини, пробиралися на світ. Стояв якийсь глухий гомін.

2. Завдання на встановлення відповідності.

А За останні роки укладено й видано понад 20

словників з різних галузей науки, техніки,

культури.

1 означено-особове

Б Часто неправильно перекладають українською

мовою прізвища вчених.

2 неозначено-особове

В Серед математичного інструментарію

розв′язування задач вагоме місце посідають

елементарні функції.

3 узагальнено- особове

Г Рефлексію розглядаємо як важливий компонент у

структурі теоретичного мислення.

4 безособове

Д Утрачаючи все, не забудь зберегти добре ім′я.

3. Творче конструювання.

На основі поданого речення побудувати моделі:

а) простого речення, ускладненого відокремленим членом;

б) простого речення, ускладненого вставним словом чи словосполученням.

Людство не може жити без великих людей.

4. Прочитати текст і виконати завдання до нього.

1. Там, де справжній талант, справді немає старості. 2. Талант – вічно юний. 3. Завжди він виявляє своє багатство, свою силу, свою розкіш. 4. Для нього немає втоми, що за логікою фактів наступає у звичайних людей. 5. Як той міфічний Антей, він володіє незмірними силами великої душі. 6. А замість матері-землі, що наділила героя міфічних часів своїми буйними силами-чарами, талант звертається до власного джерела: до тонкої психічної організації, до інтуїції, інтелекту, до цілого комплексу своїх природних духовних сил, які ніколи не вичерпуються. 7. Саме вони, за словами Віктора Гюго, роблять зі старого літами художника юну велику дитину. 8. Талант не вмирає. 9. Він живе вічно у своїх духовних нащадках, у своїх творах. 10. Він оживає у тій спадщині, яку залишає після себе, яку зберігають його духовні діти, яку вони цінують, немов коштовну скарбницю. 11. Як із джерела живої води п′ють із неї нащадки, освіжаючи свої сили.

ЗАВДАННЯ З ВИБОРОМ ОДНІЄЇ ПРАВИЛЬНОЇ ВІДПОВІДІ:

1. З-поміж виділених сполучень слів словосполученням є:

А) за логікою;

Б) він володіє;

В) матері-землі;

Г) ніколи не вичерпуються.

2. Третє речення тексту ускладнено однорідними:

А) означеннями;

Б) додатками;

В) обставинами;

Г) присудками.

3. Просте непоширене речення – це:

А) 2;

Б) 3;

В) 8;

Г) 9.

4. Речення 11 ускладнене:

А) відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом;

Б) одиничною відокремленою обставиною;

В) порівняльним зворотом;

Г) відокремленим додатком.

ВИБІРКОВІ ЗАВДАННЯ:

  1. Знайдіть речення, ускладнене вставним словосполученням.
  2. Знайдіть речення, ускладнене порівняльним зворотом.
  3. Знайдіть речення, ускладнене однорідними обставинами.

ВИПИШІТЬ ЦІ РЕЧЕННЯ.

Робота в парах «Філологічна косметологія».

ВІДРЕДАГУЙТЕ ТЕКСТ.

1.Даний шампунь розроблений спеціально для покрашеного і тонірованого волосся. Нова формула по догляданню за волоссям з колоріном стабілізує красящі пігменти, значно продовжує стійкість і блиск краски. До даного шампуня рекомендується ополоскуватель, який облегшує розчісування волосся.

2. Наложіть краску на відрослі корені волосся прядь за пряддю. Затим розподіліть краску по всьому волоссю і видержіть його так 30 хв. По закінченні даного сроку вспіньте краску невеликим обсягом води і старательно ополосніть волосся. При попаданні краски в очі, зразу ж промийте їх водою.

3. Дякуючи зменшеним абрикосовим кісточкам скраб ніжно очищує шкіру лиця від забруднень та видаляє огрубівши клітки шкіри. Вітамін А нормалізує освіту кератину шкіри, допомагає діленню кліток шкіри і покращує обмін речовин в шкірі. При використанні скрабу Ваша шкіра стане небувало м′якою, ніжною, здобуде еластичність і хороший тонус.

4. Дитяче масло «Х» являється чудовим зволожуючим заходом. Добавка вітаміна Є чинить на шкіру протизапальну і захисну дію. Нанесене на вологу шкіру. Масло зберігає в 7 раз більше вологи, чим звичайні креми. Рекомендується так же використовувати масло при масажі.

5. Молочко «Х» володіє новою, патентованою формулою «уніпертан», яка дає можливість не тільки захистити шкіру від ультрафіолета, але й получити справжній тропічний загар на протязі кількох сонячних ванн. Наносити на вологу шкіру легкими похлопуючими рухами. Молочко дуже скоро впитується шкірою й забезпечує їй високу ступінь захисту від сонця.

 

6. Лінгвістичне дослідження

ЧИМ ПОДІБНІ Й ЧИМ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ РЕЧЕННЯ:

Птахи відлітають у далекий вирій. Відлітають птахи у вирій далекий. Відлітають у вирій далекий птахи. Птахи у вирій далекий відлітають.

Домашнє завдання.

1.Дібрати з періодичної преси текст, дослідити його синтаксичну організацію.

2.За бажанням: зробити опис зимового неба в художньому стилі, використовуючи інверсію.

Глосарій до уроку

Синоніміка речень- заміна однієї синтаксичної конструкції іншою без порушення змісту речень.

Інверсія – непрямий (незвичний) порядок слів, який полягає у свідомому порушенні розташування підмета й присудка, означення й означувального слова з метою увиразнення змісту.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: alinochka4kalovo (18/Березень/01)
Переглядів: 490 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar